دلاورشیرازی

این وبلاگ در راستای اعتلای آوازه دلاوران ایرانی ایجاد شده است

دلاورشیرازی

این وبلاگ در راستای اعتلای آوازه دلاوران ایرانی ایجاد شده است

امدادرسانی کادر درمانی بیمارستان‌های ارتش به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی

امدادرسانی کادر درمانی بیمارستان‌های ارتش به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی ارتش؛ امیر سرتیپ دوم شهنام بابلی، رئیس اداره بهداشت، درمان و امداد نزاجا با بیان اینکه در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در مناطقی از استان آذربایجان شرقی، بیمارستان‌های منطقه‌ای نیروی زمینی ارتش در این استان به ویژه بیمارستان‌های مراغه و تبریز در حالت آماده باش قرار گرفتند، گفت: امروز بیمارستان‌های نیروی زمینی ارتش به نیرو‌های واکنش سریع تغییر ساختار داده و در کمترین زمان ممکن با یک گردان کاملا مجهز به انجام خدمات پزشکی و عملیات امدادرسانی در مناطق حادثه دیده می‌پردازند.

خودروی تانک‌بر «کیان۷۰۰» رونمایی شد.

خودروی تانک‌بر «کیان۷۰۰» رونمایی شد  تانک‌بر «کیان۷۰۰» ساخت فرماندهی تولید و بهینه سازی شهید زرهرن نیروی زمینی ارتش صبح امروز شنبه در جریان بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح از این فرماندهی رونمایی شد.

این تانک‌بر با قدرت موتور ۷۰۰ اسب بخار و قدرت کشندگی ۲۰۰ تن، قابلیت حمل ۲ دستگاه تانک ۶۰ تنی را بر روی کشنده فوق سنگین «سلیمان-۳» دارد.

وزن تانک‌بر «کیان۷۰۰» ۱۷۷۰۰ کیلوگرم بوده و تعداد محورهای آن ۱+۳ و ۱۲ دنده است.

پهپاد با سامانه «مرصاد» هدف قرار گرفت

پهپاد با سامانه «مرصاد» هدف قرار گرفت/ مبدا قطعی پهپاد متجاوز مشخص نیست   امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید رییس ستادکل نیرو‌های مسلح از مرکز شهید زرهرن نزاجا و در جمع خبرنگاران، در خصوص انهدام یک فروند پهپاد مهاجم در روز گذشته توسط نیروی پدافند هوایی ارتش در منطقه ماهشهر اظهار کرد: هنوز تا قطعات این پهپاد را کامل به دست نیاوریم و گراف‌هایمان را کامل نکنیم، نمی‌توانیم به طور قطعی مبدا و هدف اصلی این پهپاد را مشخص کنیم، اما آنچه تاکنون قطعی است این است که این پهپاد در سقف کوتاه پرواز کرده و مورد هدف سامانه بومی مرصاد قرار گرفته است.

«فرپاد»؛ چشم پرنده کماندوهای ارتش در عملیات‌های خاص/ ایران به جمع نیروهای مسلح مجهز به «پهپادهای دست پرتاب» پیوست+عکس


پهپاد

با ورود به خدمت پهپادهای دست پرتاب، از این پس یگانهای عملیات ویژه ارتش و واحدهای دیگر همچون جنگال می توانند به سرعت در مناطق عملیاتی و بدون نیاز به پشتیبانی پهپادهای بزرگ، اطلاعات مورد نظر را کسب کنند

 پهپادها امروز به یکی از ارکان اصلی نیروهای مسلح جهان بدل شده و حتی بسیاری از گروه های شبه نظامی نیز امروز به توانایی هایی در این بخش دست پیدا کرده اند. یکی از کلاس های کوچک و در عین حال موثر و مهم در خانواده بسیار گسترده و بزرگ پهپادها، نمونه های سبک دست پرتاب هستند. دسته های پیاده نظام چه در قالب یگان های پیاده منظم و چه عملیات ویژه، در حد خود برای شناسایی محیط اطراف خود نیاز به پرنده های بدون سرنشین دارند. گاهی امکان ارسال پهپادهای استاندارد به علت نیاز به باندهای پروازی، فواصل طولانی با یگان درخواست کننده و امثالهم به هر دلیلی مقدور نبوده و اینجاست که پهپادهای سبک دست پرتاب وارد ماموریت می شوند.


 

ادامه مطلب ...

خلبانان کشور با «یاسین» به عصر جدید نظامی وارد شدند/ ایران هشتمین سازنده جت آموزشی بومی در جهان شد +عکس




یاسین

اگرچه حوزه طراحی و تولید هواپیماهای آموزشی نظامی، در بسیاری کشورهای مهم صنعتی جهان در حال پیگیری است اما فقط کشورهای معدودی می توانند تمامی مراحل تولید چنین جت هایی را به صورت بومی انجام دهند.

آموزش خلبانی جنگنده های جت به عنوان یکی از حساس‌ترین مشاغل نظامی، در مراحل متعددی با برنامه هدفمندی به انجام می رسد. این مراحل پس از مطالب تئوری و کار با شبیه سازهای اولیه، به پرواز با هواپیماهای ملخی ساده و پیشرفته و سپس هواپیماهای جت ساده و در ادامه جت پیشرفته دنبال می شود و در نهایت خلبانان با نمونه دو کابینه از جنگنده اصلی آموزش دیده و در صورت موفقیت در تمامی این مراحل، به عنوان خلبان مستقل جنگنده امکان پرواز می یابند.

 

ادامه مطلب ...

دستاورد‌های دریایی بومی ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد. نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس‌ترین نیرو‌های مسلح کشور است. این نیرو در  زمان آغاز جنگ تحمیلی و تنها پس از گذشت ۶۷ روز پس از شروع جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در ۷ آذر سال ۵۹ صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات‌های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن ۱۲ فروند از موشک‌های هارپون  توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ ۲۳به طور کامل بشکند. در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ماموریت‌های بسیار مهمی را علاوه بر آب‌های دریایی کشورمان در آب‌های آزاد و بین المللی به انجام رسانیده که یکی از این ماموریت‌ها مبارزه با دزدان دریایی در آب‌های بین المللی است. وظیفه حفاظت از آب‌های بین المللی به ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی واگذار شده که این ناوگروه متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر بوده که از اواسط مهرماه ۹۵ به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب‌های آزاد و بین المللی آغاز کرد.

  ادامه مطلب ...

تحریم‌ها سرعت رشد ما را بیشتر می‌کنند


 امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به پیشرفت‌های متعددی که در صنعت هوایی صورت گرفته است، گفت: ما در صنعت هوایی حرکت بسیار خوبی را برای رشد و توسعه فناوری هوایی آغاز کرده‌ایم که ساخت جنگنده «کوثر» و جت آموزشی «یاسین» نمونه‌هایی از این پیشرفت‌ها محسوب می‌شود.

او افزود: قطعاً در آینده شاهد موفقیت‌هایی بزرگتر خواهیم بود؛ چراکه راه برای ما باز شده است و دیگر هیچ مانعی برای پیشرفت و تعالی در حوزه فناوری هوایی برای ما وجود ندارد و این حرکت رو به جلو به طور مستمر ادامه خواهد یافت.

ناوگروه شصت و سوم نیروی دریایی ارتش پس از ۱۰۰ روز ماموریت در بندر عباس پهلو گرفت


ناوگروه شصت و سوم نیروی دریایی ارتش پس از ۱۰۰ روز پهلو گرفت  آیین استقبال از ناوگروه شصت و سوم اطلاعاتی رزمی نیروی دریایی با حضور امیر دریادار دوم تاشک، فرمانده قرارگاه مقدم ناوگان جنوب و جمعی از خانواده ها در اسکله منطقه یکم امامت این نیرو در بندرعباس برگزار شد.

امیر دریادار دوم تاشک با اشاره به اینکه ناوگروه شصت و سوم  ارتش بعد از طی ۱۵۰۰۰ مایل دریایی و گذشت ۱۰۰ روز دریانوردی توانست با افتخار پرچم جمهوری اسلامی ایران را در آب های آزاد و بین المللی به اهتزاز درآورد و به کشور بازگردد، گفت: یکی از مولفه های افزایش توان زرم ایجاد عمق راهبردی است که این دریانوردی ها  باعث افزایش عمق راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

بر اساس این گزارش؛ شصت و چهارمین ناوگروه اطلاعاتی-رزمی نیروی دریایی ارتش متشکل ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی بندرعباس برای انجام ماموریت دریانوردی عازم دریاهای آزاد و بین المللی شد.

شکست محور غربی در برابر مقاومت؛ عامل خشونت اعتراضها

عراق این روزها صحنه تطاهرات مردمی است که به مفاسد اقتصادی، اداری و مالی و نیز فقدان عدالت اجتماعی و بیکاری جوانان اعتراض دارند.

شکست محور غربی مقابل محور مقاومت عامل خشونت در اعتراضات عراق است/ منشأ تظاهرات لبنان و عراق یکی استعلی‌رغم آنکه مقامات عراقی اعم از رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور بر حق مردم در برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز و مطالبه حقوق خود تاکید کرده‌اند و مردم نیز به دنبال تحقق خواسته‌های خود از همین طریق هستند، اما در این بین گروه‌هایی به صورت سازمان یافته و تحت حمایت و هدایت برخی طرف‌های سیاسی در داخل و نیز کشورهای متخاصمی مانند آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی ورژیم صهیونیستی سعی در به آشوب کشاندن اعتراضات مردمی داشته‌اند.


تصویربرداری پهپاد مهاجر ۴ از ناو آمریکایی


پهپادی که آبروی ترامپ و ارتش آمریکا را برد/ مهاجر‌های ۳ و ۴؛ پهپاد‌هایی که خواب را از چشم دشمنان ربودند

دانش ساخت و طراحی پرنده هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد) که به آن هواپیمای بدون سرنشین نیز می‌گویند؛ امروزه به قدری گسترش یافته‌ که به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شود.

در حال حاضر ۳۲ کشور در حال ساخت و گسترش ۲۵۰ مدل پهپاد‌های اکتشافی هستند.

از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان/ ناامنی‌های منطقه را چه کسانی کارگردانی می کنند


تظاهرات لبنان  لبنان چند روزی است که دستخوش ناآرامی‌های داخلی شده است. معترضان به وضعیت اقتصادی و سیاست‌های نادرست اتخاذی از سوی دولت این کشور، به خیابان‌ها آمده و با سردادن شعار، خواستار اصلاحات لازم در تصمیمات و قوانین شدند. فساد اداری و اقتصادی باعث شده قدرت و توان مالی مردم لبنان تا حد زیادی ضعیف شود و از سوی دیگر جناح‌های سیاسی پس از سهم‌خواهی به دنبال آن هستند تا بتوانند اراده و سیاست خود را بر مردم لبنان تحمیل کنند. در وضعیت فعلی آنچه موجب شده مردم این کشور به خیابان‌ها بیایند تنها بحث فساد سیستماتیک نیست بلکه سهم‌خواهی طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان است که سبب به وجود آمدن مافیای مختلفی در عرصه صنعت، تجارت و حتی زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده است.

خلبانان کشور با «یاسین» به عصر جدید نظامی وارد شدند


یاسین

اگرچه حوزه طراحی و تولید هواپیماهای آموزشی نظامی، در بسیاری کشورهای مهم صنعتی جهان در حال پیگیری است اما فقط کشورهای معدودی می توانند تمامی مراحل تولید چنین جت هایی را به صورت بومی انجام دهند.

 آموزش خلبانی جنگنده های جت به عنوان یکی از حساس‌ترین مشاغل نظامی، در مراحل متعددی با برنامه هدفمندی به انجام می رسد. این مراحل پس از مطالب تئوری و کار با شبیه سازهای اولیه، به پرواز با هواپیماهای ملخی ساده و پیشرفته و سپس هواپیماهای جت ساده و در ادامه جت پیشرفته دنبال می شود و در نهایت خلبانان با نمونه دو کابینه از جنگنده اصلی آموزش دیده و در صورت موفقیت در تمامی این مراحل، به عنوان خلبان مستقل جنگنده امکان پرواز می یابند.

  


هر یک از مراحل فوق نیازمند در اختیار داشتن هواپیمای مخصوص به خود است.  در بحث آموزش خلبانی برای هواپیماهای رزمی در ابتدا دانشجویان با هواپیماهای سبک ملخی (در کشور ما مدل PC-۷) به پرواز پرداخته و با اصول اولیه این فن پیچیده آشنا می شوند. در مرحله بعدی خلبانان به روی هواپیمای جت منتقل می شوند که در در اصل آنها را با عصر جت و پروازهای با سرعت بالا آشنا می کند. بعد از اتمام این مرحله خلبانان بر اساس نمرات و نیازها برای پرنده های مختلف انتخاب شده و یک دوره آموزشی را نیز برای هواپیمای تخصصی خود طی خواهند کرد. جت آموزشی که اخیرا در کشور ما رونمایی شده در حقیقت مربوط به مرحله دوم و تکمیلی آموزش خلبانی جنگی است.

 هفته گذشته صنایع دفاعی کشورمان از هواپیمای آموزشی جت یاسین رونمایی کرد که به صورت کاملا بومی در داخل کشور طراحی و تولید شده است. نکته مهم و قابل توجه درباره این هواپیما این که تمام بخش های آن و حتی موتورها به عنوان یکی از حساس ترین بخش ها در هواگرد نیز در داخل کشور ساخته شده است. امروزه در جهان، چندین کشور مدل های گوناگونی از هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته را طراحی و تولید می کنند ولی تعداد محدودی از کشورها به طور کامل این نوع هواپیما را طراحی کرده و می سازند لذا جت یاسین از جمله معدود پرنده های جت آموزشی در جهان است که به صورت کامل در داخل یک کشور ساخته می شود. برای نمونه دو کشور کره جنوبی و ایتالیا نیز از جمله سازندگان مهم هواپیماهای آموزشی جت در جهان محسوب می شوند اما این مدل ها برای بحث پیشران نیازمند محصولات آمریکایی هستند.

در ادامه نگاهی به برخی از هم رده های کاملا بومی یاسین داریم که نشان می دهد ایران در این حوزه اقدام مهم و ارزشمندی را انجام داده است. البته باید توجه داشت که این هواپیما فعلا در مرحله بال گشایی رونمایی شده و هنوز تا عملیاتی شدن، مراحلی را در پیش دارد.

آمریکا با تی ۳۸ تالون رکورد دار است

هواپیمای جت آموزشی تی ۳۸ تالون اولین پرنده آموزشی جت با توان پرواز مافوق صوت بود و در کلاس خود رکوردار بیشترین تعداد تولید شده با بیش از ۱۱۰۰ فروند است. این هواپیما در سال ۱۹۶۱ میلادی وارد خدمت شده وامروز در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز همچنان با انجام چندین مرحله ارتقاء همچنان در بسیاری از نیروهای هوایی جهان از جمله خود آمریکا به خدمت مشغول است. شرکت آمریکایی نورثروپ سازنده این هواپیما است و از دیگر کاربران این هواپیما می توان به ترکیه، تایوان، آلمان، پرتقال و کره جنوبی اشاره کرد. هواپیمای جنگی معروف اف ۵ نیز بر اساس هواپیمای تی ۳۸ طراحی و ساخته شده است.

این هواپیما دو سرنشین داشته و از دو موتور توربوجت جی ۸۵ ساخت جنرال الکتریک نیرو می گیرد. سرعت نهایی این هواپیما حدودا ۱۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، ارتقاع پروازی آن ۱۵ کیلومتر، برد عملیاتی آن ۱۸۰۰ کیلومتر و نرخ اوج گیری ان نیز ۱۷۰ متر در ثانیه است.

حضور محکم انگلیس در بازار با جت هاوک

انگلستان را می توان از پیشروان ورود به عصر هواپیماهای جت دانست. از اواخر جنگ جهانی دوم تا مدتی بعد از شروع جنگ سرد این کشور به عنوان پیشگام و پیشرفته ترین کشور جهان در بحث پیشران های جت برای هواپیماها فعالیت می کرد. با ورود رقبای تازه نفس مثل آمریکا و شوروی سابق انگلیس جایگاه سابق خود را از دست داد اما همچنان حرفهایی در این بخش برای گفتن دارد.

طرح جت های آموزشی – رزمی هاوک از شرکت BAE از آن طرح هایی است که سالهاست برای انگلیس ها منبع کسب درآمد بوده است.  سری جت های آموزشی رزمی هاوک در مدل های مختلفی طراحی و ساخته شده اند و به کشورهایی مثل عربستان سعودی، استرالیا، عمان، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی نیز فروخته شدند. نمونه اولیه این هواپیما در سال ۱۹۷۴ میلادی برای اولین بار پرواز کرده است.

این جت دو سرنشین داشته و از یک دستگاه موتور توربوفن مدل  Turbomeca Adour ساخت شرکت رویزرویس انگلیس نیرو می گیرد. این هواپیمای آموزشی رزمی توان رسیدن به سرعت نهایی حدودا هزار کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی ۱۳ کیلومتر،  برد پروازی بیش از ۲ هزار کیلومتر در شرایط غیر رزمی و نرخ صعود ۴۷ متر در ثانیه را دارد.

آلفا جت محصول همکاری ژرمن ها و خروس های پاریسی

در دوره جنگ سرد بسیاری از کشورهای اروپای غربی به سمت همکاری مشترک در طرح های نظامی رفتند و از این طریق سعی در کاهش هزینه و زمان برای طرح های خود کردند. یکی از طرح های موفق در آن دوره هواپیمای جت آموزشی رزمی آلفا جت بود که به طور مشترک بین آلمان غربی و فرانسه توسعه پیدا کرد. این طرح توسط دو شرکت داسو از فرانسه و دورنیه آلمان غربی پیگیری شده و موفق شد در بازار های صادراتی نیز موفق ظاهر شود. حدود ۴۸۰ فروند از این هواپیما ساخته شده است و به کشورهایی مثل بلژیک، مصر، کانادا، کامرون، قطر، مراکش و نیجریه نیز صادر شده است.

این پرنده اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۳ میلادی انجام داده است.

این هواپیما که دارای دو سرنشین است از دو دستگاه موتور توربوفن مدل Larzac ساخت فرانسه بهره می برد. این موتور بر اساس کوشش مشترک دو شرکت فرانسوی یعنی SNECMA و Turbomeca ساخته شده است. سرعت نهایی این پرنده ۱۰۰۰ گیلومتر بر ساعت و برد پروازی رزمی آن در شرایط مطلوب در حدود نزدیک به ۱۱۰۰ کیلومتر و نرخ اوج گیری در این هواپیما نیز ۵۷ متر در ثانیه است.

جمهوری چک؛ بازیگر کوچک اما قدرتمند در جت های آموزشی

جمهوری چک به عنوان یکی از میراث داران شوروی سابق و بلوک شرق و پیمان ورشو از جمله کشورهایی است که شاید برای بسیاری از مخاطبان در بخش هوایی شناخته شده نباشد اما این کشور کوچک اروپای شرقی در بحث هواپیمای های آموزشی رزمی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.

 طرح هواپیماهای آموزشی رزمی آلباتروس که توسط شرکت Aero Vodochody ساخته شده را می توان یکی از طرح های بومی و موفق در این بخش حساب آورد. طرح هایی مثل L-۳۹ آلباتروس و L-۵۹ سوپر آلباتروس از جمله پروژهای موفق این سری در تولید انبوه و بازار صادرات بودند. پروژه سوپر آلباتروس طرحی بود که با موتور بومی ساخت کارخانجات داخل چکسلواکی سابق ساخت شده و به دو کشور مصر و تونس صادر شد. این هواپیما اولین پروازش را در سال ۱۹۸۶ انجام داد.

این هواپیما با دو سرنشین از یک دستگاه موتور توربوفن Lotarev DV-۲ ساخت شرکت Považské Strojárne Letecké Motory در چکسلواکی سابق بهره می برد. این هواپیما به نسبت مدل ال ۳۹ از قدرت بیشتری در سازه، ارتقا کاکپیت و موتور قوی تر برخوردار است. سرعت نهایی این هواپیما ۸۶۵ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی آن نزدیک ۱۲ کیلومتر، نرخ اوج گیری آن ۲۸ متر بر ثانیه و برد آن در حالت غیر رزمی با بیشترین حجم سوخت داخلی و منابع خارجی ۲ هزار کیلومتر است.

یاک ۱۳۰ از سرزمین تزارها آمد

برای علاقمندان به صنعت هوانوردی نام یاک ۱۳۰ اسمی آشنا است. این پرنده در سالهای اخیر تبدیل به هواپیمای جت آموزشی اصلی ارتش روسیه شده است و موفقیت های صادراتی را نیز تجربه کرده است. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۶ انجام داده است. روسها بیش از ۱۷۰ فروند از این هواپیما را ساخته و به غیر از ارتش خود این کشور یاک ۱۳۰ به کشورهایی مثل الجزایر، بنگلادش، بلاروس، لائوس و میانمار نیز صادر شده است.

این هواپیما به دو دستگاه موتور توربوفن مدل  AI-۲۲۲ ساخت شرکت روسی Salyut بهره می برد. این هواپیما برای آموزش خلبان هواپیماهای جنگی نسل جدید توسعه پیدا کرده است. این هواپیما دو نفر خدمه داشته و می تواند به سرعت نهایی هزار و شصت کیلومتر بر ساعت و ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتر برسد. برد رزمی این هواپیما ۵۵۵ کیلومتر و نرخ اوج گیری آن نیز ۶۵ متر بر ثانیه است.

عقاب چینی به میدان آمده است

هواپیماهای اف ۷ از جمله موفق ترین طرح های چین در حوزه هوانوردی به حساب می آید. این جنگنده در حقیقت کپی از میگ ۲۱ روسی است. چینی ها اما این طرح را رها نکرده و در حرکتی یک مدل هواپیمای آموزشی رزمی پیشرفته را بر اساس آن توسعه دادند. هواپیمای JL-۹ که به اسم FTC-۲۰۰۰ ملقب به عقاب کوهستان نیز شناخته می شود طرحی چینی است که اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام داده و به غیر از ارتش چین به کشور سودان نیز صادر شده است. این هواپیمای مافوق صوت با دو خدمه از یک دستگاه موتور توربوجت WP-۱۳ ساخت چین استفاده می کند.

این هواپیما می تواند به سرعت نهایی ۱.۵ برابر سرعت صوت رسیده و در وضعیت پرواز دائم در ارتفاع بالا به برد پروازی ۲۵۰۰ کیلومتر نیز برسد. این هواپیما می تواند تا ارتفاع ۱۶ کیلومتری از سطح زمین نیز بالا برود. نکته جالب این که چین یک مدل از این هواپیما را برای تمرین پرواز از روی ناوهای هواپیمابر توسعه داده و مدلی از این هواپیما به عنوان جنگنده چند منظوره نیز برای بازار صادرات عرضه شده است.

کاوازاکی برای سامورایی ها هواپیما ساخت

شرکت کاوازاکی ژاپن هواپیمای جت آموزشی T-۴ را برای ارتش این کشور ساخته است. این پرنده اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۵ میلادی انجام داده و ژاپنی ها بیش از ۲۰۰ فروند از انها را تولید کردند. از نظر ظاهری شاید بتوان گفت که طراحان ژاپنی از دو طرح هاوک انگلیسی و آلفا جت آلمانی/ فرانسوی برای طرح خود الهام گرفتند.

این هواپیمای دو نفره از دو دستگاه موتور توربوفن مدل اف ۳ ساخت صنایع سنگین IHI در ژاپن بهره می برد. این هواپیما در ارتفاع نزدیک به سطح دریا می تواند به سرعتی بیش از هزار کیلومتر رسیده و با سرعت ۵۱ متر در ثانیه اوج بگیرد و به ارتفاع نهایی ۱۵ کیلومتر برسد. این هواپیما توان پرواز تا  فاصله بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را نیز دارد.

ایران با یاسین به جمع سازندگان وارد شد

اما آخرین کشور اضافه شونده به جمع سازندگان بومی در این بخش، جمهوری اسلامی ایران است. طرح هواپیمای بومی یاسین که پیش از این با نام «کوثر۸۸» شناخته می‌شد، از جمله محصولات دفاعی در کشور است که تمامی مراحل طراحی، ساخت و تست آن توسط متخصصان داخلی و بر اساس نیازهای احصاء شده در حوزه آموزش خلبانی انجام شده است.

نخستین بار در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ و در جریان بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی، از این هواپیما به طور رسمی پرده‌برداری شد و پس از آن نیز در دو دور متوالی رویداد مهم هوانوردی جهان یعنی نمایشگاه ماکس روسیه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، ماکت و مشخصات فنی این جنگنده به نمایش عموم درآمد.

از جمله ویژگی‌های بارز یاسین که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند، برخورداری از دو دستگاه موتور توربوجت با قدرت رانش  ۷ هزار پوند برای هر دو موتور است که آن را در رده قدرت موتور هواپیماهای جنگنده قرار می‌دهد. این موتورها ساخت ایران هستند.

میدان دید وسیع شاگرد در کابین جلو و استاد در کابین عقب به منظور تسلط بر عوارض اطراف خصوصا در هنگام نشست و برخاست با طراحی منحصر به فرد کابین خلبان و کانوپی از دیگر ویژگی‌های کوثر است. صندلی پران مدل Zero-Zero که قادر به عمل در ارتفاع و سرعت صفر است، از دیگر ویژگی‌های یاسین است. همچنین متحرک بودن تمام سکان افقی در قسمت انتهایی بدنه، یاسین را از نظر مانورپذیری، چابک تر و همچنین کمک خواهد کرد تا از حالت سقوط دورانی (اسپین) به راحتی خارج شود.

طرح یاسین در مدت زمانی در حدود یک دهه توسعه پیدا کرده و امروز گام مهمی در خودکفایی کامل کشور ما در بحث آموزش خلبانان جنگی برای پرواز با هواپیماهای رزمی پیشرفته برداشته شده است. لذا با توجه به محدودیت های فنی و صنعتی کشورمان و عدم همکاری هیچ کشور خارجی در این صنعت، رسیدن به چنین مرحله ای، قطعا یک افتخار بزرگ برای نیروهای مسلح و صنایع دفاع کشورمان است که در آینده نزدیک، حرف های زیادی را در این حوزه خواهد داشت.

ادامه مطلب ...

بازدید فرمانده نزاجا از تیپ 216 زرهی


فرمانده نزاجا

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید حضور ارتش در مرزها را نباید این‌گونه تعبیر کرد که در مرزها ناامنی وجود دارد.

  امیر کیومرث حیدری ظهر سه شنبه در حاشیه بازدید از آخرین تجهیزات مهندسی و ادوات جنگی تیپ ،۲۱۶ زرهی شهید غلامرضا مخبری زنجان، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه زنجان یکی از استان‌هایی است که در طول دوران دفاع‌مقدس و برهه کنونی، خوشنام بوده و از آمادگی بالایی برخوردار است، افزود: این مهم با بازدیدی که امروز از تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان به عمل آمد، مسجل شد.

 

ادامه مطلب ...

تلفات سنگین، انهدام تجهیزات و آبروریزی هزینه تجاوز به ایران است


سرلشکر باقری

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دشمن باید بداند اگر به مرزهای میهن اسلامی تجاوزی صورت بگیرد حتما همراه با تلفات سنگین، انهدام تجهیزات و آبروریزی سنگین همراه خواهد بود.

به گزارش مشرق، سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح در بازدید از تیپ 65 نیروی ویژه هوابرد ارتش (نوهد) با اشاره به نقش نیروهای مسلح در برابر دشمنی‌ها و تهدیدات اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در برابر این همه دشمنی و توطئه، تحریم و فشار و تهدیدات علیه کشور، مسئولیت بسیار سنگین برقراری امنیت پایدار، ایجاد و ارتقای بازدارندگی کارآمد و موثر را بر عهده دارند. اگر کشور دارای امنیت است، به خاطر همین بازدارندگی است.

 

ادامه مطلب ...

ایران به فناوری موتور رم جت رسید


رمجت

ایران با تلاش یک شرکت دانش بنیان داخلی به لیست کشورهای دارای فناوری موتور رم جت که یک فناوری پیچیده در حوزه صنعت هوافضا است پیوست.

  ایران هنوز روزهای وابستگی وارداتی به ملزومات و قطعات هواپیما را در خاطر دارد. روزهای پرتلاطم جنگ که تمام دنیا مقابل ایران قد علم کرده بودند و فکر پاگذاشتن به خاک ایران را در سر می پروراندند بی خبر از اینکه در این بحبوحه جنگ و کمبود امکانات جوانان ایرانی در خفا و زیر آتش دشمن در حال طراحی تجهیزات جنگی و هوایی هستند. نسل این جوانان پرتلاش و امیدوار کشور در تاریخ امتداد یافت تا به امروز.

امروز کشورمان در زمینه های مختلف علمی و فناوری پرچمی بالاتر از برخی کشورهای دیگر دارد و قدم های بلندتری در این عرصه برداشته است. تاریخ هرگز فراموش نمی کند که جوانان ایران زمین در مقابل سدهای محکم تحریم و احتکار دیگر کشورها ایستادند و با تلاشی مضاعف توانستند صنایع کشور را با ابتکاران و ایده های خلاقانه سرپا نگه دارند.

یکی از افتخاراتی که این جوانان آفریدند «طراحی موتور رم جت ایرانی است». یکی از پیچیده ترین قطعات صنعت هوایی که فناوری آن تنها به چند کشور پیشرفته در دنیا محدود می شود. موتورهای رم جتی تنیده در صنعت هوایی هستند و امروز تقریبا در تمام هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرند. این موتورها نسل پیشرفته موتورهای پیستونی هستند که سرعت هواپیما را افزایش می دهند و در سرعت های مختلف از جمله سرعت های زیر صوت و سرعت های مافوق صوت حرکت می کنند. 

ادامه مطلب ...

ناوشکن جماران؛ غولِ ایرانی در آب‌های بین‌المللی

نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ و خروج مستشاران خارجی، تمامی تجهیزات و ادوات نیرو‌های ارتش زمین‌گیر شد، اما مدتی طول نکشید که جوانان ایرانی دست به کار شدند و در اقدامی که تعجب جهان را برانگیخت؛ توانستند سلاح‌ها را به چرخه عملیات باز گردانند که یکی از این موارد در نیروی دریایی رخ داد.

ناوشکن جماران؛ غول ایرانی در آب‌های بین‌المللی/ ترس ناو آمریکایی از ناوشکن ایرانی

جمهوری اسلامی ایران هم که از این قاعده مستثنی نبوده و با وجود فشار‌هایی که دشمن از ابتدای انقلاب تا امروز وارده کرده توانسته توانایی بالایی در حوزه دریایی بدست آورد و انواع شناور‌های سطحی و زیر سطحی، هواناوها، مین‌هایی دریایی و تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت کاملا بومی ساخته و به کار بگیرد و نیرویی که روزی بخاطر ساده‌ترین وسایل به غرب وابسته بود را به نیرویی کاملا خودکفا تبدیل کرد.


ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر


نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس‌ترین نیرو‌های مسلح کشور است. این نیرو در  زمان آغاز جنگ تحمیلی و تنها پس از گذشت ۶۷ روز پس از شروع جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در ۷ آذر سال ۵۹ صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات‌های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن ۱۲ فروند از موشک‌های هارپون  توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ ۲۳به طور کامل بشکند. 

پیوند موفقیت آمیز قرنیه چشم در بیمارستان خانواده ارتش


.

پیوند موفقیت آمیز قرنیه در بیمارستان خانواده ارتشامیر سرتیپ دوم پزشک شهرام بابلی در خصوص عمل پیوند قرنیه چشم در بیمارستان خانواده نزاجا گفت: برای اولین بار در بیمارستان‌های نظامی کشور، موفق شده ایم در بیمارستان خانواده نیروی زمینی ارتش عمل پیوند قرنیه چشم انجام دهیم، بیمارستان خانواده به عنوان یک مرکز فوق تخصصی دارای بخش‌های مختلفی است، متخصصین و فوق تخصص‌های قرنیه، اربیت، و شبکه در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان ادامه داد: بیماری که عمل شد سربازی بود که متاسفانه به علت کدر بودن قرنیه قادر به دیدن حتی یک متر نبود، هماهنگی‌های لازم با بانک قرنیه انجام شد و اولین پیوند عمل جراحی قرنیه چشم در این بیمارستان انجام شد.